Менеджмент
Ваших
Амбіцій

Креативність як спосіб мислення успішних. Інсайти з Florida Creativity Conference XVI.

Про креативність як провідну навичку для розвитку в епоху IV промислової революції, сказано вже багато. І що це корисно, і що це не мистецтво, а спосіб мислення, і що це стимулює інновації та трансформації підприємств. Що ще нового ми можемо дізнатися про креативність? Цікавим досвідом про тренди розвитку креативності у світі ділиться експерт з розвитку креативного мислення, викладач Бізнес Школи КРОК, керівник Центру досліджень креативності, автор програми "Креативне мислення в бізнесі", PhD Оксана Сєдашова. Вона провела свій авторський воршкоп на Florida Creativity Conference XVI (University of South Florida, м. Сарасота, США), ставши єдиною представницею Європи на конференції.

Про автентичність

Американці - нація емпатів. Емоційний інтелект вони вважають таким же важливим, як і здатність створювати нове. Емпатія проявляється в дуже відкритих стосунках з соціумом - представники американської нації дуже привітні, й разом з цим здатні співпереживати. А ще емпатія виражається у розумінні себе. Саме тому розвиток креативності розпочинається зі свідомого ставлення до своїх бажань, мрій, потреб, очікувань. Адже кожен є унікальною особистістю, наділеною численними різноманітними задатками, часто розвинутими до здібностей та талантів. Автентичність - це про те, як зрозуміти і прийняти себе для того, щоб максимально розкрити свої таланти. Саме на міцну автентичність чудово лягають знання про технології, способи, стратегії креативності. На конференції я усвідомила те, що варто досягнути гармонії із своїм внутрішнім "я", пробудити "креативний дух", навчитись відчувати та мислити так, щоб думки підтримували бажання творити, а не навпаки - заганяти у страх і сором, що нічого гарного не вийде.

Ось тому на початку конференції під керівництвом експертів ми намагались зрозуміти себе, визнати свої кращі сторони та дозволити собі креативити.

Про візуальні фреймворки

Вміння працювати з візуальними образами та метафорами - ще один популярний в Америці напрям для креативного вирішення бізнес-проблем. Саме цьому був присвячений воркшкоп Інноваційної лабораторії музею Сальвадора Далі (м. Сейнт-Петерсбург, Флорида, США). Доктор Кім Макуаре розказала, що можна тлумачити фрагменти картин Сальвадора Далі крізь призму власного світосприйняття та досвіту, розшукуючи в них ідеї для вирішення проблем. Використовуючи візуальний канал сприйняття інформації, водночас думаючи про важливе питання чи проблему, ми трансформуємо сенс зорових патернів та намагаємось отримати свіжі рішення. Цікаво, що мій власний воркшоп, який я представила на конференції для американської аудиторії, був в дуже співзвучним з цією тенденцію: застосовуючи авторську методологію, я показала, як активувати та використовувати уяву для вирішення бізнес-проблем.

Багато майстер-класів конференції були також спрямовані на формування вміння уявляти, фантазувати, застосовувати релевантне мислення та аналогію.

Про динамічне навчання та гейміфікацію

Спостерігаючи за тим, як навчаються дорослі впродовж Florida Creativity Conference, я побачила закономірність, що саме динамічні способи навчання дозволяють краще зрозуміти предмет навчання, причому через отримання задоволення від залученості в процеси та міжособистісну комунікацію. Я була присутня на одному майстер-класі, де спікер давала дуже корисну інформацію, але майже не пропонуючи слухачам зануритися у атмосферу дослідження або вироблення навичок. Це було справді нудно, і бажання оволодіти новою технікою знижалось до нуля. І я пригадую інші воркшопи, які були дуже динамічні, учасникам пропонувалось щось створити власними руками, або озвучити свій чуттєвий досвід у команді, або згенерувати якісь ідеї. "Sharing" - дуже популярний зараз в США елемент у навчанні і, як мені здалося, ціла культура ділитися, поширювати досвід певного моменту часу в групі, команді. Такі межперсональні відкриті комунікації дозволяють викладачеві зрозуміти, на якому етапі навчання знаходиться студент, а студентам - почути інсайти від колег і, тим самим, більше зрозуміти. Наприклад, такий підхід активно використовувався на конференції під час тренінгів з автентичності та розкриття креативного потенціалу.

Воркшопи, які були побудовані як грі, викликали неабиякий інтерес аудиторії. Справжнім зануренням у гру став майстер-клас доктора Чаби Освата, присвячений використання креативних технік для вирішення проблем через методологію Lego Serious Play. Доктор Осват розказав про те, як можна активувати інноваційне мислення через руки - коли людина щось творить руками. На майстер-класі було представлено 23 алгоритми використання Lego у процесі генерування ідей та пошуку рішень: SCAMPER, Design Thinking, інверсія, різноманітні види мозкових штурмів, сторітелінг - і все за допомогою Lego.

Про креативні профілі в команді

Сьогодні одним з головних завдань організацій та підприємств є створення ефективних команд. Дуже часто відбувається, коли в компанії працюють розумні самодостатні люди, які не вміють працювати в команді. Проблема тут криється не тільки в особливостях корпоративної культури, невміння комунікувати в команді, домовлятися, а й у нерозумінні своїх сильних сторін та особливостей як у людини, яка причетна до генерування ідей та вироблення рішень, ведення проектів. На конференції компанією FourSight був представлений цінний інструмент для визначення профілю співробітника з точки зору креативності: Хто ти як креативний мислитель? Clarifier - той, хто майстерно вміє визначати істинні проблеми? Ideator - Генератор ідей? Developer - той, хто може відібрати кращі ідеї, відшліфувати їх? Implementer - той хто вміє реалізувати ідеї? Або комбінації даних профілів? Кожен учасник конференції отримав індивідуальний аналіз свого профілю і рекомендації. Коли ми знаємо, яка робота виходить у нас найкраще, і про це знає керівник, тоді є можливість створити найбільш ефективну команду, розподіливши ролі і завдання відповідно до профілю кожного співробітника. Це важливий аспект, здатний привести організацію до стрімкого успіху.

Отже, креативність. Це взагалі не про творчість. Це про те, як навчити кожного креативно мислити відповідно до особливостей його роботи, його завдань. Навчити креативно взаємодіяти в командах - для того, щоб швидко і ефективно знаходити неочевидні успішні рішення для вирішення проблем, викликів, завдань. Ось такі мої висновки та інсайти з Florida Creativity Conference.

У спецвипуску Harvard Business Review про креативність, який вийшов в квітні 2019 року, сказано, що креативність не повинна обмежуватися лише типами "творчих особистостей" у вашій організації. Оскільки технології та стратегії змінюються, а потреби клієнтів розвиваються, компанії все частіше очікують, що кожен на кожному рівні надасть свої ідеї. Отже, як можна сформувати, виховати нове мислення про продукти, процеси і проблеми? Бізнес Школа КРОК запрошує на навчання на програму "Креативне мислення в бізнесі", де ви отримаєте прикладні інструменти, необхідні для того, щоб розвинути проривне креативне мислення - у вашій організації, вашій команді та у власній роботі.

Оксана Сєдашова