Менеджмент
Ваших
Амбіцій

Хто такий медіатор та за що він відповідає?

Різноманітні конфлікти доволі часто доходять до вирішення у судовому порядку. Кожна сторона вважає, що тільки її позиція правильна, що не сприяє розв'язанню проблеми. Допомогти розв’язати конфлікт мирно здатна медіація. Саме про неї й піде мова. Дочитайте статтю до кінця, щоб дізнатись про медіацію, особливості її застосування, а також отримати відповіді на питання, хто такий медіатор та чим саме він займається.

Що таке медіація?

Під медіацією варто розуміти процедуру врегулювання суперечок (конфліктів) між фізичними, юридичними особами шляхом залучення нейтральної сторони, тобто медіатора. Кожен учасник конфлікту бере участь у перемовинах на добровільній основі.

Медіація актуальна для суперечок у трудовій, комерційній, сімейній сферах тощо, де важливо зберегти репутацію та хороші відносини. Процедура передбачає підготовчі заходи, проведення індивідуальних та спільних зустрічей з медіатором. Темп та форма можуть бути різними. Можливі, як онлайн, так й очні зустрічі. Допускається залучення експертів та фахівців з різних областей. Медіація не лишає сторони конфлікту права на судове рішення.

Завдання медіації не в тому, щоб запропонувати варіанти розв'язання проблеми, а в створенні умов для діалогу, під час якого сторони самостійно та взаємно знаходять шляхи задоволення власних потреб та інтересів.

Правові засади медіації зафіксовані в ЗУ «Про медіацію», ухваленому 16.11.2021.

Роль та завдання медіатора

Медіатор – це незалежний та неупереджений фахівець, роль якого полягає в організації процесу врегулювання суперечки. Він є неупередженим перемовником.

Медіатором може бути будь-яка фізична особа, яка пройшла відповідну базову підготовку, що включає мінімум 90 годин навчання.

Завдання медіатора:

  • налагодження порозуміння та спілкування сторін конфлікту;
  • керування процесом медіації, проведення учасників через усі стадії медіації;
  • зменшення рівня емоційної напруги;
  • перевірка домовленостей на реалістичність.

Медіатор не впливає на прийняті рішення, не надає поради сторінам щодо об'єкта чи предмету конфлікту тощо.

Основні аспекти виконання завдань медіатора

Робочий процес медіатора складається з наступних етапів:

  • проведення зустрічі зі сторонами суперечки з використанням сучасних практик медіації;
  • виявлення проблем та інтересів сторін;
  • сприяння вирішенню конфлікту, у тому числі шляхом залучення сторонніх фахівців, узгодження окремих положень;
  • укладання угоди.

Обов’язковою умовою медіації є встановлення на початку перемовин правил, за якими вони будуть проходити.

Важливі навички та властивості, які повинен мати медіатор

Професія передбачає наявність знань одразу в різних сферах – від права до психології. Базові навички медіатора передбачають чудове орієнтування в стратегіях ведення перемовин та вміння правильно підбирати їх відповідно до ситуації.

Компетенція в вирішенні конфліктів

Основні компетенції, які повинен мати медіатор:

  • процедурна;
  • емоційна;
  • етична;
  • правова;
  • конфліктологічна;
  • комунікативна.

Відомості з питань правового та етичного характеру

Фахівець у сфері медіації знає основні умови законодавства, що стосуються предмета конфлікту та медіації. Він розуміє межі власної компетенції та за необхідності може залучити до діалогу експертів.

Ефективні комунікативні вміння

Передбачають навички активного слухання, здатності зрозуміло та чітко формулювати думки. Медіатор повинен вміти ставити відкриті питання та заохочувати сторони конфлікту до обговорення.

Уміння управляти емоціями

Вирішення суперечок завжди пов’язані з напруженістю, тому задля об’єктивності посереднику треба зберігати емоційну стійкість, вміти розпізнавати та долати емоційні бар’єри. Не менш важливою є навичка створення безпечної атмосфери.

Знання процедур медіації

Медіатор має бути знайомий з усіма етапами та основними техніками медіації. Спеціаліст повинен слідкувати за дотриманням встановлених правил та процедур.

Здатність до саморефлексії

Щоб стати чудовим фахівцем, мало просто знати, що таке медіатор, потрібно чітко усвідомлювати власні обмеження та упередження. Плюсом буде відкритість до самоаналізу та зворотного зв’язку, готовність вдосконалювати навички.

Вагомість ролі медіатора в процесі вирішення конфліктів

Медіатор дозволяє об’єктивно розглянути ситуацію без упередженості та з забезпеченням рівноправності кожної зі сторін. Він допомагає налагодити комунікацію, слідкує за тим, щоб перемовини проходили у мирному, продуктивному ключі.

Відповідальність медіатора

Медіатор несе відповідальність за порушення професійної та ділової етики, вимог чинного законодавства, а також договірних зобов'язань. Якщо будь-яка зі сторін медіації вважає, щоб бездіяльність, або певні дії медіатора завдали їх моральної, матеріальної шкоди, то вона може подати скаргу до об’єднання медіаторів. Також захист інтересів та прав можливий у судовому порядку.

Основні переваги та характеристики методу медіації

Медіація допомагає пришвидшити вирішення конфліктної ситуації. У ході мирних переговорів сторонами приймається взаємоприйнятне рішення на відміну від суду, де основним орієнтиром виступають норми закону.

Забезпечення конфіденційності в процесі медіації

Вся інформація, яка стає відомою під час проведення переговорів, не розголошується. Таким чином не оприлюднюються не тільки деталі конфлікту, але й факт його наявності.

Спробувати себе у цій професії допоможуть курси медіатора. Напрямок буде цікавий психологам, коучам, адвокатам, TOP-менеджерам, фахівцям у сфері HR.