Менеджмент
Ваших
Амбіцій

Основні інструменти управління знаннями

Вікторія Олешко, викладач BSK

Контент - лідер Школи управління знаннями

Протягом останніх років проблеми корпоративної амнезії і процесу розповсюдження знань між співробітниками компаній набувають все більшого значення. Як забезпечити збереження експертних знань в компанії? Яким чином залучати співробітників до системи поширення знань? Як ефективно виносити уроки з кризових ситуацій та проектів, а потім використовувати їх в своїй роботі? Відповіді на ці питання надає управління знаннями.

Управління знаннями (англ. knowledge management) - відносно молода дисципліна, що пропонує велику кількість інструментів, які дозволяють утворювати, організовувати, зберігати, поширювати та використовувати знання в більш ефективний спосіб. Ті інструменти, які ви застосовуєте в своїй компанії, утворюють вашу унікальну систему менеджменту знань. Які ж саме інструменти обрати? Це залежить від вашої стратегії. Стратегія з управління знаннями має надати вам відповіді на три питання:

  • Де наразі знаходиться ваша компанія?

  • Де б ви хотіли бути?

  • Яким чином дістатися з точки А в точку Б?

Аудит знань допоможе оцінити поточну ситуацію. Результат аудиту - це карта знань, що надає відповідь на питання стосовно найбільш важливої експертизи, якою володіє компанія: хто з працівників найбільш досвідчений і підготовлений і володіє такою експертизою? Ваше завдання полягає в тому, щоб вирішити, яким саме чином унеможливити виток найбільш критичних знань з компанії. Для цього застосовуються такі інструменти управління знаннями, як менторство, бази знань, фінальне інтерв'ю тощо.

Подумайте про цілі вашої бізнес стратегії. Які знання потребує ваша компанія з цієї точки зору? Оберіть та імплементуйте ті інструменти, що допоможуть вам створити, поширити й зберегти ці знання: ретроспектива, розбір польотів, нарада колег, сторітелінг, книга кращих практик, банк ідей, спільноти практиків тощо. Деякі з цих інструментів потребують спеціальних ІТ-платформ, в той час як інші - лише вашого бажання і базових навичок фасилітації.

Розпочніть з того місця, де ви зараз знаходитесь, і крок за кроком додавайте нові інструменти. Не кваптеся: вам потрібен час для створення культури управління знаннями в вашій компанії. Наріжним каменем цієї культури є довіра. Без довіри поміж працівниками вашої компанії поширення знань стає неможливим, але ви не зможете вибудувати культуру довіри швидко.

І наостанок: розпочніть цикл знову. Імплементація управління знаннями - це безкінечний проект. Це навчання протягом всього життя вашої компанії: воно має початок, проте не має кінця.